Allmänt, Hjärta, Hälsa, Salt, sockersjuka Kostråd, Salt

Socker till person med sockersjuka

Den enda som kan få dig att äta är du själv. Du väljer själv vad du vill äta.

Om du inte tål att äta jordnötter tror jag inte att du skulle äta jordnötter

Om du inte tål att äta gluten tror jag inte att du skulle äta gluten

Om du inte tål att äta socker=kolhydrater tror jag inte att du skulle äta socker=kolhydrater

Har du sockersjuka så innebär det att du inte tål att äta socker=kolhydrater

Då finns det massor med mat som inte innehåller socker=kolhydrater.

Det man för hundra år sedan gav till alla patienter med sockersjuka var mat som stekt salt fett fläsk med gräddstuvad vitkål och andra liknande delikatesser.

Carl von Linné påpekade 1732 att samerna åt en kost bestående av renkött, renmjölk, fisk och fågel samt i (kort) säsong ägg och bär.

Som nomader kunde samerna inte släpa med sig maten så de lät maten gå på egna ben tills det var dags att slakta den utsedda slaktrenen. Vintertid kunde köttet frysas, andra årstider kunde köttet torkas, rökas och saltas för att kunna bevara köttet utan att det förfors.

Så när du slutar att äta spannmål och kolhydratrika frukter, bär, rotsaker och andra växtdelar så kommer ditt P-glukos att normaliseras inom ett par dygn. HbA1c tar omkring fyra månader att normalisera eftersom hemoglobinet (röda färgämnet i blodkropparna) är permanent skadat av socker som fastnar på hemoglobinet och blockerar syres bindning till hemoglobin. Det tar omkring 120 dagar för att byta ut alla röda blodkroppar i kroppen.

Då slipper du få biverkningar av Metformin då du inte behöver det då ditt P-glukos kommer att ligger mellan 3 och 6 mmol/L

 Jag väger 70 kg och har bara 1,5 till 3 gram glukos i hela min blodvolym om 5,6 L. Om jag sprutar in 5 gram glukos i blodet stiger mitt P-glukos från 5 mmol/L till 15 mmol/L. Har jag mer än 50 mmol/L (blir 25 g glukos) i blodet så dör jag snabbt i en akut glukosförgiftning.

Så vore jag du skulle jag omedelbart gå över på LCHF eller Mat enligt Olydiga (MeO), slänga metformin och alla andra mediciner som sjukvården försöker pracka på dig. Det brukar vara kolesterolsänkare (som ÖKAR P-glukos), blodtryckssänkande mediciner (som HÖJER blodtrycket), Metformin (som på sikt brukar HÖJA P-glukos). Ät sedan en SALTRIK kost för att normalisera blodtrycket.

Då finns risken att du blir helt symtomfri så länge du äter LCHF/MeO med omkring 200 g kött, fisk, ägg (mer behövs inte men mer kan ge högre P-glukos). Lägg till omkring 2 hg animaliskt fett (vispgrädde, smör, ister, talg) och kokosolja. Till det kan du äta mer än ett halvkilo ovanjordsgrönsaker som gurka, tomat, paprika och annat.  Allt detta per dag. Gör en god sås på vispgrädde med tillräckligt mycket salt och andra kryddor du gillar. Fixa pannacotta till efterrätt (gör den utan tillsatt socker), det är bara vispgrädde med tillsats av gelatin och vanilj.

Lycka till! Det är bara DU som kan göra allt jobbet och bestämma vad du ska äta.

Och glöm inte att mäta P-glukos tillräckligt ofta för att se vad man kan äta utan att P-glukos stiger över 6 mmol/L.