Överdos av socker ger sockersjuka och övervikt

Orsaken till övervikt och sockersjuka (typ 2) är överdosering av kolhydrater = socker.

Denna överdosering av kolhydrater ger en stegring av glukos i blodet från normala 3-6 mmol/L till högre nivåer.

 En person om 70 kg har mellan 1,5 och 3 gram glukos i hela blodvolymen om 5,6 L. Sprutar man in 5 g glukos i blodet stiger P-glukos till omkring 15 mmol/L. Har man mer än 25 g glukos i blodet dör man i akut glukosförgiftning.

Sedan vill Livsmedelsverket att en man ska äta 480 g glukos per dag, de vill att en man ska begå harakiri mer än 20 gånger per dag genom att äta en tjugofaldigt dödlig överdos av glukos.

Kroppen är fantastisk. Den klarar att en frisk man kan äta mer än 20 gånger dödlig dos av glukos per dag tack vare många skyddsmekanismer där insulin och glukagon försöker att upprätthålla den normala nivån av 3-6 mmol/L av glukos i blodet.

Stiger P-glukos kommer insulin att utsöndras för att blockera glukosupptag från tarmen, minska glukagonmedierad glukosproduktion i levern, stänga av fettförbränning, lagra det fett som finns i blodet och mycket mer. Allt för att söka normalisera glukosnivån.

För att slippa överdos av socker måste man låta bli att äta socker.

Protein måste man äta för att överleva, protein krävs för att man ska kunna bygga upp kroppen. Men mer än 200 g kött, fisk eller ägg per dag behövs inte.

Fett måste man äta för att överleva, animaliskt fett som smör, grädde, ister, talg eller tran behövs som byggmaterial i kroppen och som energikälla. Det räcker med omkring 2-3 hg animaliskt fett om dagen för att man ska må bra.

Kolhydrater behöver man inte äta alls, kroppen kan tillverka alla former av socker som kroppen behöver. Socker är inte livsnödvändigt. Men det behövs 1,5-3 g glukos i blodet för att röda blodkroppar ska kunna förjäsa glukos till mjölksyra för att röda blodkroppar ska få energi och kunna lasta av syremolekyler från hemoglobin (det röda syrgastransporterande förgämnet) och försörja kroppen med syre. En förhöjd sockerkoncentration är inflammationsdrivande i kroppen.

Vegetabiliska proteiner innehåller mindre mängder av de livsnödvändiga proteinbyggstenarna (aminosyror) varför man måste äta 5-10 gånger mer vegetabiliskt protein än animaliskt protein. Äter man de av Livsmedelsverket rekommenderade kokta bönorna kan man ersätta 2 hg kött med 8 kg kokta bönor.

Vegetabiliska oljor (utom kokos- och linfröolja) innehåller för stora mängder inflammationsdrivande fleromättade omega-6 fetter. Jag låter därför bli dessa oljor.

För att slippa sockersjuka och övervikt behöver man bara begränsa mängden kolhydrater = socker i maten. Men det är inte så enkelt eftersom mycken mat innehåller just socker = kolhydrater för att locka till ökad konsumtion och försäljning. Socker är beroendeframkallande hos många människor. Socker är giftigt, för hög halt av socker i blodet gör att sockermolekyler binder till proteiner i kroppen och gör att proteiner kan sluta att fungera.

Se exempelvis på HbA1c även kallat långtidssocker. HbA1c ska hos en frisk person ligga på mindre än 50 mmol/mol. HbA1c är en hemoglobinmolekyl där det har fastnat en sockermolekyl som hindrar syret från att koppla fast på hemoglobinmolekylen. HbA1c kan alltså inte transportera syre längre. Blir HbA1c-värdet för högt så får kroppens celler inte så mycket syre och cellerna kan dö av syrebrist.

Fruktos (fruktsocker), som finns i vanligt strösocker, frukt och grönsaker, är fem till tio gånger mer reaktivt mot proteiner än glukos och är därmed fem till tio gånger giftigare än glukos.

Måttliga mängder glukos kan kroppen hinna ta hand om utan att P-glukos stiger så mycket med hjälp av insulins många olika sätt att normalisera P-glukosvärdet. Vi kan mäta P-glukosvärdet med en så kallad blodsockermätare.

Men P-glukosmätare kan inte mäta mängden fruktos i blodet. Fruktos tas upp direkt från tarmen utan begränsning av insulin. Fruktos går raka vägen till levern som måste avgifta blodet från fruktos på liknande sätt som från alkohol.

I båda fallen nybildas fett som ger upphov till leverförfettning som kan ge leverförstöring (levercirrhos). Överdos av fruktos är orsaken till Icke Alkoholorsakad FettLever (IAFL eller NAFLD (Non Alcoholic Fatty Liver Disease) som numera är betydligt vanligare än AFL (Alkoholorsakad FettLever).

Sammanfattning: Överdos av kolhydrater orsakar övervikt och sockersjuka typ 2. För att slippa symtom på övervikt och sockersjuka typ 2 måste man låta bli att äta mer än högst 25 g kolhydrater per dag. Genom att salta mera på maten slipper man att må dåligt på grund av saltbrist och förhöjt blodtryck.

Allt detta visste man för 100 år sedan. Rekommendationen som fick patienterna att må bra var att äta stekt salt och fett fläsk med gräddstuvad vitkål och andra delikatesser.

 Björn Hammarskjöld
Assisterande professor i pediatrik vid Strömstad Akademi

Kött är mycket klimatsmartare än bönor.

Veganernas intåg på kostarenan genom att införa Köttfri måndag kan förstöra våra barn. Utan kött får man bristsymtom förr eller senare. Det brukar ta omkring 20 år innan alla bristsjukdomarna kommer som ett brev på Postnord. 


Vegetabilier innehåller bara bråkdelar av vitaminer och mineraler jämfört med kött. Protein i vegetabilier saknar en del aminosyror (proteinbyggstenar) i tillräcklig mängd. Fettet i vegetabilier är undermåligt på grund av för mycket fleromättat fett av omega-6-typ jämfört med animaliskt fett. 

Och Världsnaturfonden, WWF, hävdade på sin hemsida:

”Naturbeteskött – bra för naturen, miljön och klimatet!”  Energisnålt  Att äta naturbeteskött är ett bra sätt att spara energi! Det går åt mindre energi att producera naturbeteskött än annat nötkött. Att producera kött med hjälp av kraftfoder, vilket är det vanliga sättet numera, kräver 5–8 gånger mer energi. För 1 kg naturbeteskött går det inte åt mer energi än att odla 1 kg bönor.” 

(Denna info är tyvärr numera borttagen från WWF:s hemsida)

OK, låt oss då jämföra bönor och nötkött i form av entrecôte. 
Bondbönor, gröna, kokta vs entrecote enligt Livsmedelsverkets databas: 
Bönor innehåller 67 kcal/hg medan 
entrecôte innehåller 165 kcal/hg. 

Låt oss då först omvandla hur många hg det går på 100 kcal. Då behövs det 1,5 hg bönor som kan jämföras med 0,6 hg entrecôte, båda innehåller 100 kcal. 

Om nu 1 kg bönor kräver lika mycket energi som 1 kg entrecôte så behövs det 1,5/0,6=2,5 gånger mer energi för att göra 100 kcal bönor jämfört med att göra 100 kcal entrecôte. 

Köttet är alltså mer än 2,5 gånger mer klimatsmart än vegetabilier. På köpet fås ett hållbart jordbruk. 

Räknar man på mängden protein i stället så behöver en 70 kg människa minst 0,5 g animaliskt protein per kg eller 200 g kött, fisk per dag.

Bönor innehåller mindre än hälften så mycket vegetabiliskt protein per 100 g jämfört med kött. Dessutom saknar vegetabiliskt protein en del livsnödvändiga aminosyror varför man måste äta omkring 5 gånger mer protein för att (nästan) tillgodose det livsnödvändiga behovet av aminosyror.

Lägger vi ihop alla dessa uppgifter så innehåller 200 g kött tillräckligt med protein för att en människa ska må bra. Men det går åt 0,5 kg torkade bönor för att få lika mycket protein som kött.

 

Till det kommer att man måste äta minst 5 gånger mer bönor än kött för att få tillräckligt med livsnödvändiga aminosyror (proteinbyggstenar). Ja då blir det till att äta minst 0,5*5=2,5 kg torkade bönor per dag för att få tillräckligt med livsnödvändiga aminosyror.

 

Men torkade bönor är oätliga, de måste blötläggas över natten och kokas två gånger för att få bort en del giftiga antinutrienter. Då blir det minst 8 kg kokta bönor att äta per dag.

 

Bönor innehåller 45 g kolhydrater per 100 g torkad vikt. Då tvingas man äta 45*25 hg=1 125 g kolhydrater per dag eller 2,3 gånger mer kolhydrater per dag än Livsmedelsverkets rekommendationer om 480 g kolhydrater per dag till man.

Blodet innehåller 1,5-3 g glukos totalt, är det mer än 25 g glukos i blodvolymen dör man i akut glukosförgiftning.

 Så bönor stressar kroppens försvarssystem mot hyperglykemi alldeles förskräckligt och i inödan.

 

Med andra ord går det åt omkring 12,5 gånger mer bönor än kött. 

Så det behövs alltså mer än 10 gånger mer fossil energi att äta vegetabiliska bönor än att äta riktigt animaliskt kött.

 

Äter man andra grönsaker med mindre mängd protein och energi än bönor så krävs det ännu mycket mer fossil energi

 

Sedan tillkommer ett annat problem med vegetabilier, de kräver mer konstgödsel (=fossilt bränsle) medan korna är självgående gräsätare med automatgödselfunktion. Korna kan återställa våra jordbruksmarker medan vegetabilierna förstör jorden de odlas på.

Slutsatsen blir: Ät mera kött och rädda planeten!

Sanningen kryper alltid fram

Intressant att sanningen kryper fram till slut. Zikavirus var inte orsaken till mikrocefali (för liten hjärna) som påstods 2016. Läs mer här om vad som hände i början av 2016:

http://kostkunskap.blogg.se/2016/january/

 

http://kostkunskap.blogg.se/2016/february/zikavirus-och-myggvirus.html

 

Nu har det kommit information att det är antimyggmedel som organofosfater som orsakar mikrcefali och andra nervskador.

http://www.naturalnews.com/2017-06-12-bombshell-anti-zika-pesticides-found-to-cause-neurological-damage.html

 

Om medlet hämmar cholinesteras så påverkas nervsystemet negativt.  Med andra ord är cholinesterashämmare släktingar till andra organofosfater som nervgasen Sarin och andra otäcka ämnen.

 

Inte undra på att barnen får mikrocefali och att kemikalieföretagen vill förvilla oss och flytta fokus till det oskyldiga Zikaviruset.

 

Detta kommer inte att stå i MSM (MainStream Media), de har för stora reklamintäkter för att våga publicera att myggbekämpningsmedel är den troligaste orsaken till mikrocefali och att Zikaviruset är oskyldigt

 

Men sanningen kryper alltid fram.