Köttfri måndag i Dagens medicin

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/nej-till-kottfri-mandag/

Tänk på att vegetabilier kräver mycket näring och är dyrt. Att låta boskapen gå på ängar och i skogen innebär att de kan utnyttja den tre gånger större areal än den som jordbruket utarmar. Monokulturer, GMO, konstgödseln utarmar vår jord på mindre än tre generationer. Boskapsskötsel har alltid varit framgångsrikt och boskapen underhåller vår jord med gödsel, kretslopp, till skillnad från dagens "moderna rovdrift av jorden. Arealen icke jordbruksmark räcker om vi är kloka. Kom ihåg att betesmark kan producera 20-60 ton animalisk föda per kvadratkilometer. Sedan kan vi odla hur mycket grönsaker som helst men de är näringsfattiga i jämförelse med animalisk föda. 100 kcal paprika kostar i dagsläget mer än 20 kronor, 100 kcal vispgrädde kostar 90 öre, 100 kcal köttfärs kostar 1:83, 100 kcal potatis kostar 99 öre, gröpe, förlåt, numera omdöpt till fiberpasta 1:24, smör 71 öre per 100 kcal. Ruttnande gräs ger mycket mer växthusgaser än samma gräs som passerat en ko eftersom kon bygger om gräsets kolatomer i cellulosan till kolatomer i fett och protein. Så per definition så minskar kon växthusgasutsläppen. Annat bör faktiskt benämnas korrekt som lögn.

Till och med Livsmedelsverket hävdar med emfas att protein och fett är livsnödvändigt medan Livsmedelsverket kallar kolhydrater för "Tomma kalorier" av ett enda skäl: Kolhydrater är näringsfattiga. Vi behöver inte äta en enda molekyl kolhydrater för att må perfekt.

Varför ska vi då förstöra för patienterna genom att vissa dar i veckan svälta dem med socker? De behöver sitt protein och sitt fett för att minska vårdtider och få patienterna friska så snart som möjligt.

Att då ge patienterna vegetabilier som tränger undan den riktiga maten är oetiskt, ologiskt och tyder på okunnighet inom nutritionsområdet.

Tankarna bakom kostråden

Det är lika roligt varje gång.
När man tänker efter.

ALL viktminskning är baserad på kolhydratreduktion. I vissa fall innebär det en energireduktion också, i andra fall kan man till och med öka energin, man går ned till normalvikt i alla fall.


Kolhydratreduktion av SLV-kost till 100 g kolhydrater innebär 800 kcal/dag vilket innebär svält.

Kolhydratreduktion med LCHF ger 100 g kolhydrater då man äter 2 500 kcal med 16 E% kolhydrater. Man håller sig mätt.

Båda kosterna ger lika stor viktminskning på kort tid eftersom man äter lika mycket kolhydrater.
Bägge kosterna kan man äta tills man dör. Men det går inte att svälta mer än några få månader på SLV-kost innan man dör svältdöden, medan LCHF kan man äta i flera decennier tills man dör frisk av naturlig ålderdomssvaghet.

Valet är enkelt.

 

Denna kunskap har funnits i alla tider hos alla, både djur och människor.

 

Men var finns kunskapen hos våra myndigheter sedan trettiotalet år?

Varför vill myndigheterna använda skygglappar?

Livsmedelsverket blandar bort korten

Slutreplik publicerad i GP.se 2012-04-03 (länk)

Nedan slutreplik på debatten med Livsmedelsverket, en debatt  som startade när jag begärde att Livsmedelsverket skulle justera sin webbsida ”Frågor och svar om LCHF” så att den uppfyller grundlagens krav på saklighet och opartiskhet.

Läs bakgrund och Livmedelsverkets pressmeddelande här…
.

Livsmedelsverket blandar bort korten

Animalisk mat har aldrig visats vara farlig då man på ett vetenskapligt korrekt sätt studerat frågan, skriver Björn Hammarskjöld i en slutreplik till Livsmedelsverket.

Tack Livsmedelsverkets experter som håller med mig om att riktig mat är bra för hälsan.

I Jordbruksverkets rapport från 2009 står det att mängden energi som man äter har ökat från 2 000 kcal år 1964 till 2 500 kcal år 2006. Ökningen var i stort sett endast kolhydrater, 125 g kolhydrater extra per dag. Kolhydrater är giftiga i stora mängder, mer än 30–50 gram i blodet hos en normalperson om 70 kg är dödligt.

Livsmedelsverket blandar bort korten i sin replik. Det är stor skillnad på fett från vegetabilisk olja och fisk. Fleromättade fetter från vegetabilisk olja har högst 18 kolatomers längd och vi har svårt att förlänga de vegetabiliska fetterna till för oss nödvändiga 20, 22 och 24 kolatomers längd. Våra husdjur höns, gris och boskap samt fisk, kan göra det åt oss.

Enighet är inte lika med vetenskap

Dessutom: Enighet är inte vetenskap.

”En kost med mycket rött kött, charkprodukter, feta mejeriprodukter, raffinerade spannmålsprodukter och läsk ökar risken att bli sjuk”.

Detta är helt rätt då det gäller raffinerade spannmålsprodukter och läsk (innehåller enbart kolhydrater som består av socker), medan kött, charkprodukter och feta mejeriprodukter är livsnödvändiga.

Animalisk mat har aldrig visats vara farlig då man på ett vetenskapligt korrekt sätt studerat frågan. Se den omtalade Malmö kost- cancerstudien från 2002. Där visades att alla former av fett var ofarligt utom fleromättat omega-6 som visades öka risken för bröstcancer (Livsmedelsverkets Irene Mattisson är andreförfattare på den artikeln). Transplantationskirurger har sedan flera decennier vetat att omega-6 minskar avstötning av transplantat genom att minska immunförsvaret och ger cancer. Sedan vill Livsmedelsverket att våra barn (och vi) ska äta mera omega-6 i form av vattenbemängda margariner.

Livsmedelsverket hävdar att jag rekommenderar ännu mer kött och animaliskt fett. Proteinmängden är oförändrat 80 – 160 g per dag (precis som Livsmedelsverket vill). Mängden kolhydrater bör minskas från Livsmedelsverkets extrema råd om 480 g kolhydrater per dag, till högst 100 g. Fettet bör ökas från 100 till 250 g per dag. Genom att exempelvis minska mängden potatis från 2,8 kg till 0,6 kg (6 potatisar), så kan man i stället äta 3,75 dl gräddsås, allt per dag. I övrigt är maten naturlig och oprocessad och relativt kolhydratfattig.

Gamla svenska husmanskosten och det gamla franska köket är bra och riktig mat. Till maten kan man servera grönsaker, som dock i stort sett saknar näring.

.
Björn Hammarskjöld
filosofie licentiat i biokemi
före detta överläkare i pediatrik