Björns Vaniljsås

Detta är den absolut bästa vaniljsåsen som går att göra.
Vispa
5 ägg
½ -1 dL socker
till vit och pösig konsistens (10-20 minuter med elvisp)
Värm upp
9-10 dL vispgrädde i en stor gryta tillsammans med
en vaniljstång (uppskuren och skrapa ur innehållet ned i grädden)
När grädden har kokat upp, ta av den från värmekällan och vispa sedan ned äggosockervispet i den varma grädden och ge blandningen ett snabbt uppkok.
Kyl vaniljsåsen och ta sedan bort de större vanilstångsresterna.
Vispa sedan den välkylda vaniljsåsen till önskad konsistens. 
Blir det något över så kan man behöva vispa vaniljsåsen igen till rätt konsistens före servering.
Njut sedan av vaniljsåsens utomordentliga smakrikedom och lagoma sötma tillsammans med en smulpaj eller annat som kräver vaniljsås.
Vill du veta energifördelningen!
Protein 4 E%, Fett 88 % och kolhydrater 8 E%

Karin Bojs i DN

Kul med forskare som tror sig veta vad de vet men verkar sakna kunskap.

Alicja Wolk skrev en artikel som saknade signifikans för rött kött och för charkprodukter baserades svaret på en artikel där en av författarna varit död 19 år innan artikeln publicerades 2006. Resultat från en Spökkrivare är utslagsgivande!

SISU-forskning (Strunt In, Strunt Ut) är mycket vanligt och WCRF är ökänt för att ha 22 högt betalda ”forskare” som verkar helt sakna kunskaper i statistik vad jag såg för 5 år sedan.

 

För 150 år sedan visste man att den västerländska maten med socker och mjöl gav övervikt, hjärtsjuka, diabetes, cancer och Alzheimer när kolonialmakternas nya medborgare gick över från naturlig mat till västerländsk mat. Den gamle grisbonden visste hur man får en gris fet: Ge grisen äkta grismat i form av rikligt med spannmål och potatis, den mat som Livsmedelsverket fortfarande rekommenderar med tredubbling av övervikt och diabetes som resultat på 30 år.

 

Joakim, 14:04

Som vegan ökar du på förslyningen av våra betesmarker, strandängar och du skriver helt rätt att du ”bidrar till avskogning av amazonas” eftersom du troligtvis äter soja.

Genom att äta naturligt kött och fett så äter man varierat, mår bra och slipper undernäring som alla veganer alltid drabbas av. Inse att växterna är giftiga för människan för att slippa bli uppätna av oss för att i stället spridas över jorden.

 

Se på kolhydrater. De är giftiag i högre koncentration än 7 mmol/L vilket motsvarar mindre än 7 gram glukos i blodet hos en 70 kg människa.

 

Mer än 30-50 mmol/L (>30-50 g) glukos i blodet är dödligt.

 

Varför ska vi då äta 480 g kolhydrater (=glukos) (Livsmedelsverkets rekommendation för en man på 70 kg) per dag?

 

Är det någon som vill bli av med oss?

 

Nu lyckas de inte så bra eftersom vi har ett utmärkt försvar mot sockrets farlighet.

 

När man äter kolhydrater så stiger blodsockret och insulinnivån stiger som stänger av fettnedbrytning och bygger om socker till fett som lagras.

 

Så kolhydraterna i överskott gör oss överviktiga, vi får hjärtsjuka, diabetes/sockersjuka, cancer, Alzheimer och många andra sjukdomar.

 

Ät därför minst 0,5 g animaliskt protein/kg kroppsvikt, ät gärna grönsaker men hoppa över bullar i alla former (kanelbulle, pasta, ris, hårt bröd, pizza och allt annat gjort på vatten och mjöl (=tapetklister).

Lägg till gott naturligt fett som kokos- raps- olivoljor i mindre mängder och mer animaliskt fett som vispgrädde, smör, ister.

Litet lagom frukt får man äta om man tål fruktsockret som är 5-10 gånger giftigare än glukos

 

Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta den mat som grisarna fick för att bli feta, spannmål och potatis.

 

Så njut av maten, ät lagom och rör gärna på dig! Då mår du bra och kan njuta av livet.

 

P.S. Man kan fundera på

”People don’t take us seriously… and when they do .. we may unintentionally do more harm than good.”

Dimitrios Trichopoulos enligt Gary Taubes, Science vol 269 14 jul 1995. (D. T. är en framträdande epidemiolog.)

 

Epidemiologiska studier behöver enligt epidemiologerna själva mycket mer än tre gångers förhöjning av risken för att kanske visa en ökad risk för sjukdom. Så mindre än en tredubblad risk för sjukdom ska man inte bry sig i.

D.S.

 

Nu vill inte DN ta emot mina inlägg längre

De bara försvinner.

 

Daniel Kronfjäll Lennartsson, 18:08

Djuren som betar sly och på strandängar äter ingen soja.

Kolhydrater är giftiga: http://www.youngerthanyourage.com/swe/plants.htm

Har du mer än 7 mmol/L glukos i blodet är det giftigt för oss, mer än 30-50 mmol/L är dödligt.

Väger man 70 kg innebär en mmol/L ett gram glukos i blodet. Sedan vill Livsmedelsverket att jag ska äta 480 gram glukos om dagen, nog att döda mig flera gånger om. Tur att jag har tillräckligt med insulin för att överleva.

Skolinspektionens snabba svar

Jag fick ett snabbt svar från Skolinspektionen

Angående din fråga till Skolinspektionen den 6 januari 2012

Skollagen innehåller ingen precisering av begreppet ”näringsriktig”. Men regeringen anser i förarbetena till lagen att de svenska näringsrekommendationerna (SNR) bör vara en utgångspunkt när man bedömer näringsriktigheten. De svenska näringsrekommendationerna togs fram 2005 och anger vad en person i genomsnitt behöver av energi och näringsämnen för tillväxt och livsfunktioner.

Skolinspektionens ska i den här tillsynen kontrollera att kommuner har fungerande system och rutiner så att de har koll på att eleverna faktiskt erbjuds näringsriktiga skolmåltider i skolan.

Med vänlig hälsningar

XX XXX

Undervisningsråd, Göteborg

Skolinspektionen

Med andra ord blev det ett jasså-svar. Jag har därför skickat ett par nya brev till Skolinspektionen som jag publicerar då jag fått svar.

Fortsättning följer

Björn Hammarskjöld
Kreativ kostexpert och kostkonsult