Sluta ät statiner

Nu har den äntligen kommit. Artikeln som slår undan fötterna för kolesterolmaffian.

Lack of an association or an inverse association between low-densitylipoprotein cholesterol and mortality in the elderly: a systematic review

Uffe Ravnskov, David M Diamond, Rokura Hama, Tomohito Hamazaki, Björn Hammarskjöld, Niamh Hynes, Malcolm Kendrick, Peter H Langsjoen, Aseem Malhotra, Luca Mascitelli, Kilmer S McCully, Yoichi Ogushi, Harumi Okuyama, Paul J Rosch, Tore Schersten, Sherif Sultan, Ralf Sundberg
http://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full.pdf+html

Det är 17 vetenskapsmän som tillsammans har gått igenom ett stort antal artiklar och funnit 19 studier som jämför det ”onda” LDL-kolesterolvärdet och död. Det blev 68 094 äldre där man registrerade alla dödsfall i 28 grupper och hjärt-kärldöd i 9 grupper.

Det visar sig att man fann en negativ korrelation mellan död av alla orsaker och LDL-kolesterol i 16 grupper varav 14 var statistiskt signifikant skillnad. Det var 92 av alla där man registrerade sambandet. Bland övriga kunde man inte finna någon association.

I två grupper vad dödligheten högst bland dem som hade lägsta LDL-kolestrolhalten. Bland sju grupper fanns ingen association.

Slutsatsen blev att ju lägre LDL-kolesterol desto högre var risken att dö bland dem som var äldre än 60 år.

Denna upptäckt är tvärtemot kolesterolhypotesen där högt LDL-koleterol ger kärlförfettning och död.

Detta visar att äldre personer med högt LDL-kolesterol lever längre än personermed lågt LDL-kolesterol.

Vidare måste nu rekommendationerna rörande farmakologisk minskning av LDL-kolesterol för att minska hjärt-kärlsjukdomar ifrågasättas hos patienter äldre än 60 år.

Läs hela artikeln här:http://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full.pdf+html

Min konklusion:
Nu har det visats att inte bara det ”goda” HDL-kolesterol ska vara högt för att ge ett klart förlängt liv utan även det ”onda” LDL-kolesterolet bör vara högt för ett långt liv.
 
Då behöver ingen över 60 års ålder äta kolesterolsänkande statiner. Med tanke på att omkring 34,4 % av alla svenska invånare över 60 år står på statiner var det 733 239 personer över 60 års ålder som 2015 stod på statiner. Källa: Socialstyrelsens läkemedelsstatistik 2016-06-14

Ingen av dessa 733 239 personer över 60 års ålder behöver äta statiner. Alla dessa patienter har fått biverkningar av statinerna. Källa: Socialstyrelsens läkemedelsstatistik 2016-06-14

96 % av alla som dör i hjärt-kärlsjukdom är minst 60 år gamla. Att vara yngre än 60 år innebär en ännu mindre risk att dö i hjärt-kärlsjukdom. Men 19 % av alla som äter statiner är under 60 års ålder.

Som följd av att de över 60 års ålder nu slipper statiner saknas anledning att särbehandla personer under 60 års ålder. 
 
Ingen av de 168 322 personer som är under 60 års ålder behöver äta statiner. Alla dessa patienter har fått biverkningar av statinerna. Källa: Socialstyrelsens läkemedelsstatistik 2016-06-14

Ingen av alla dessa 901 561personer i alla åldrar behöver äta statiner. Alla dessa patienter har fått biverkningar av statinerna.

Biverkningarna är många och allvarliga. Alla får en försämring av hjärnans funktion då nervsignalmolekylerna inte kan skickas mellan nervtrådar på grund av kolesterolbrist. En del får en klar demensutveckling på grund av statinerna. Enstaka (i realiteten hundratals) patienter får total minnesförlust. Se exempelvis https://www.spacedoc.com/articles/statins-pls-als-and-pn och det finns mycket mer att läsa på Dr Gravelines hemsida.
 
Muskelvärk är vanligt, man orkar inte gå ens på grund av energibrist i cellerna. Sexlivet blir lidande, risken för sockersjuka ökar och de som redan har sockersjuka får ökat P-glukos eftersom insulintransporten minskar på grund av kolesterolbrist.

Om jag stode på statiner skulle jag låta bli att ta mer stainer och ta med mig artikeln i BMJ Open till min läkare och få denne att sluta skriva ut statiner. Kallas patientmakt och har stöd i Patientsäkerhetslagens 6 kapitel 1 §.

Björn Hammarskjöld
En av författarna i BMJ-artikeln
Assisterande professor i pediatrik vid Strömstad Akademi
F.d. överläkare i pediatrik
Filosofie licentiat i biokemi
#1 - - ann-kristin Lydig :

Gäller detta även för oss som haft en hjärninfarkt ?

Svar: Ja!
Björn Hammarskjöld

#2 - - Timo:

jag slutade med statiner ca ett halvår efter ballongsprängningen av mina kranskärl. Jag gjorde det p.g.a. biverkningarna. Andnöd, muskelsvaghet osv. Jag mådde sämre av statinerna än av förträngningen i kranskärlen. Nu har jag även slutat med Trombyl eftersom den orsakade magsmärtor under hela den tid jag tog dem. De förhindrar också läkning i kroppen enligt min uppfattning. Efter drygt 6 månader mår jag mycket bättre, bättre än under hela processen med operation och läkemedel. Just nu går jag promenader med ett snitt på ca 7 km/ dag i månaden. Trots att jag har fibro myalgi och en skadad rygg, samt diskbråck i övre delen av ryggen.

#3 - - Stefan:

Hej,
tack för en mycket intressant artikel, och de referenser som du ger. Jag tar atorvastatin 80mg och har länge funderat på att sluta: trötthet, småvärk, andnöd, och ett dåligt allmäntillstånd. Nu vet jag besked. En fråga: jag tar också ezetimb 10mg. Kan, bör jag sluta ta den också?
Jag ska naturligtvis tala med min doktor, en av dem, eller någon ny för så är det.
Med vänlig hälsning,
Stefan

Svar: Jamenvisst. Ezetimib har ingen effekt då den påstås hämma upptaget av kolesterol från tarmen. Upptaget från tarmen är lågt vare sig man äter Ezetimib eller ejJag skulle inte heller glömma att salta mer på maten, tillräckligt med salt normaliserar blodtrycket.
Ta med en kopia av min artikel till läkaren och be den läsa och förstå.
Björn Hammarskjöld

#4 - - Elisabeth:

Hej,
Min syster och jag har tagit beslutet att avsluta behandlingen med Atorvastin p g a biverkningarna som medicinen ger. Jag har muskelvärk, andningen väser och piper. Min syster har drabbats av aptitlöshet, illamående och gått ner många kilo. Bägge två har torra slemhinnor och känner oss ofta sjuka, men vi tragglar på. Nu undrar jag om detta kan vara ett bra beslut? Vi är 64 och 66 år unga.
Mvh
Bettan

Svar: Jag kan bara ge ett svar: Jag skulle aldrig äta statiner på grund av att de har så stora biverkningar som ni beskeriver bara en bråkdel av. Statiner kan fungera som antibiotika eftersom de även blockerar hopanoider,bakteriers motsvarighet till djurens kolesterol. Så har man en bakteriell infektion kan statiner fungera som bakteriedödande. Om jag vore er så skulle jag sluta omedelbart med statiner och sedan vänta några veckor så mår ni bättre.
Björn Hammarskjöld

#5 - - Johanna:

Intressant! Drabbades av hjärtinfarkt i somras. Nyss fyllt 51 år. Äter statiner, blodförtunnande, blodtrycksmedicin, betablockerare och SSRI. Har egentligen inga direkta biverkningar av dessa mer än trötthet och lätt att få blåmärken. Kan jag sluta med stationerna?
Funderar också på kost då sjukhusets dietist rekommenderar främst växtbaserat fett och att undvika rött kött. Samtidigt har jag läst på om ketokost och dess fördelar. Finns det någon orsak/anledning till att jag inte ska äta ketokost? Vänlig hälsning, Johanna

Svar: Hej Johanna!Statiner skulle jag sluta med direkt. Det finns studier som visar att ASA-preparat som Trombyl ger en ökad dödlighet men ingen minskad risk för levring av blodet. Men det behövs tillräckligt med saltjoner i blodet för att minska risken för blodpropp.Har man ett blodtryck under 160/100 behövs ingen blodtrycksmedicin, läs mer om salt och blodtryckhttps://kostkunskap.blogg.se/2016/september/at-mer-salt-vid-lchf-kost.html så ser du varför man kan sluta äta blodtrycksmediciner när man äter mera salt.Betablockare gör dig trött och att man inte orkar något, hjärtat tillåts inte slå tillräckligt fort för att man ska orka motionera.så jag skulle sluta med det också. Eftersom du gar så många mediciner skulle jag sätta ut en i taget.med någon veckas mellanrum så du ser vilken effekt medicinen har på ditt mående.SS RI ärklart överreklamerade men de måste sättas ut över lång tid då alltför många får utsättningssymtom om man slutar rvärt. Läs mer om detta av Peter GötzscheJag skulle ta halvera dosen, vänta e-3 veckor och sedan halvera den halva dosen 1-4 gånger på samma sätt innan jag tar sista åttondelstabletten.Det finns ingen bättre kost än karnivor kost, alltså att vara köttätare. Vegetabilier innehåller en mängd olika ämnen som ger en inflammation i kroppen. Genom att låta bli vegetabil mat inklusive de inflammationsdrivande vegetabila oljorna och kolhydrater så blir det bara kvar kött, fisk, ägg och animaliskt fett som smör, ister, talg samt litet ovanjordsgrönsaker. De senare för att få i sig mineraler i tillräcklig mängd.Så det räcker att äta mer än 150 g kött, fisk, ägg för att få i sig tillräckligt med animaliskt protein per dag och sedan lägga till 2-3 hg animaliskt fett per dag.för att få tillräckligt med energi och de livsnödvändiga fettsyrorna. Inom några få veckor mår man klart bätter då inflammationen i kroppen försvinner.Kallas numera för ketogen kost och som människan har ätit sedan urminnes tider. Se på samer och inuiter. De har ätit ketogen kost, barn med epilepsi har fått ketogen kost sedan 1922 och många blir både medicinfria och krampfria. Lycka till!
Björn Hammarskjöld

#6 - - Anonym:

Tack för ditt tydliga svar - så befriande med någon som vågar vara rak! Nu är det upp till mig att våga fasa ut medicinen... Kan jag mjukstarta genom att gå över till ketogen kost samtidigt som jag fortfarande tar medicinerna, eller påverkar/hämmar de fördelarna med kosten? För att hålla koll på mitt mående med tanke på hjärta/kärl, vilka prover är värdefulla att ta? Sååå tacksam för dina svar! Hälsningar Johanna

Svar: Hej Johanna!Jag skulle sluta med statinerna omedelbart.
Den ketogena kosten påverkas negativt av statinerna.
När du mår bra behövs inga labkontroller. Alla labprover avviker från det normala när vårt reglersystem har havererat så man kan inte finna avvikande blodprover förrän man känner sig sjuk.
Kolla gärna P-Na för att säkerställa att du äter tillräckligt med salt, P-Na ska ligga på 141 mmol/L + eller - 4 mmol/L
Björn Hammarskjöld

#7 - - knut johansson:

hej äter simbavastin fett sänkande är det åxå statiner bör jag sluta med dom mvh knut

Svar: Simvastatin är en av många statiner.Jag vägrar att äta statiner som minskar kolesterolet och därmed ger effekter som sämre hjärnfunktion, muskelvärk, sämre immunförsvar, minskad ork, impotens, ökad trötthet och mycket mer.
Genom att äta en ketogen kost så kan jag äta 2 hg kött, fisk eller ägg och 2 hg animaliskt fett (smör vispgrädde, ister, talg, späck) så slipper jag äta 8 kg kokta bruna bönor per dag.
Björn Hammarskjöld

#8 - - knut johansson:

tack för svaret björn går nu sen ett tag på lchf kost och har slutat med simbavastin får se vad som händer mvh knut

Svar: Lycka till att må bra och ägna dig åt LUSTOPTIMERING
Björn Hammarskjöld

#9 - - Christer Haglund:

Hej. Har haft diarré i sju dagar,och jag börjar misstänka min medicin ator astatin 20 mg. Tar den på kvällen i samband med eliquise. Min mage blir som en spärrballong, och jag rapar mycket. Magen håller på ett tag innan jag somnar, sedan på morgonen är det okay, och jag kan äta det mesta. Detta är i normala fall. Nu har jag haft magknip och diarré en vecka. Knipen har avtagit och toabesöken blir 2 ggr dagligen, men dock fortfarande diarré. Kan statinerna vara orsaken? Har ätit atorvastatin i många år från 80 till 20 mg. Har bantat, och då sänktes styrkan mvh Christer.


Svar: Hej Christer!Varför äter du statiner?
Om nu, som visas i alltfler studier, ett högt kolesterolvärde ökar livslängden, varför ska man då minska mängden kolesterol i kroppen?
Minskad mängd kolesterol i cellmembranerna ger minskad transport av livsviktiga molekyler genom de annars helt ogenomträngliga cellmembranerna
Om man inte kan transportera nervsystemets signalmolekyler genom cellmembranerna kan man inte tänka lika mycket som man tidigare har gjort. Brukar kallas Alzheimer när det drabbar yngre personer i 50+ åldern.
Men du väljer själv, vill du ta statiner och må dåligt och dö i förtid så fortsätt att äta statiner. Vill jag må bättre och leva längre skulle jag sluta med statiner, helst i förrgår.Men din läkare kommer inte att gilla ett sådant beslut Be den då att läsa högt för dig de biverkningar som står i FASS (läkemedelsbibeln). Det står inget där om att den som tar statiner kommer att leva längre.
Lycka till med dina fler statinfria år!
Björn Hammarskjöld

#10 - - SHEfali Molander:

Hej Björn! Tack för intressant läsning! Jag är en kvinna 75 år, många diagnoser - KOL stadium 4 i botten, hjärtflimmr (äter Eliquis och Bisoprolol) Har polyneuropati, samt fic för några år sedan AMD (våt åldersförsämring av gula fläcken) Påbörjade behandling med Eylea (fick sprutor direkt in i ögonen men några veckors mellanrum, Vad jag inte visste - och ingen upplyste mig om - var att biverkningarna till Eylea kubnde bli stroke och hjärtinfarkt! 31/12 2019 fick jag en stroke i hjärnstammen och några veckor senare en liten hjärtinfarkt! I samband med stroken sa läkaren att jag behövde äta statiner (Atorvastatin ) - jag ifrågasatte, sa att jag hört så mycket neativt, men han såg bistert på mig och undrade om jag visste bätre än läkarkunskapen. Inte så lärr att protestera, när man sitter skruttig på sjukhussängen, rädd att vingligheten och dubbelseendet ska bli pemanent (det blev det inte!!) Alltså började jag äta statinerna. Men på senare tid har jag fått ont i bröstet (känner varje inandning - trodde först att det var KOLen, men efter att ha gått igenom biverkningarna till Atorvastatinet så kanske det är kommer av den medicinen. Har ävenom i nacken och min tunga känns avdomnad på något ätt. Jag har haft tinnitus förut, men nu har det blivit värre.
Detta var mina värden i samband med stroken: blodtryck 120/80. Vid ankomst normala lab-prover (CRP, elstatus, blodstatus), lipidprofil 1/1 med
totalkolesterol 6,5 och LDL 2,2.
Vill sluta, men känner mig samtidigt rädd....
Vänliga hälsningar /SHEfali

Svar: Hej SHEfali!Ber om ursäkt för sent svar.
Om jag vore du så har Atorvastatin alldeles för många biverkningar för att använda över huvud taget. Statiner minskar överlevnaden också. Så jag skulle omedelbart sluta med statiner
Dina andra sjukdomar kan bli bättre på en ketogen kost med mycket litet kolhydrater (som består av socker och kan brytas ned till enkla sockerarter).
Du kan läsa mer på Dietdoctor.com om ketogen kost och intermittent fasta.
Det viktiga är att låta bli kolhydrater och vegetabila oljor som båda ger en inflammation i kroppen.
Kött, fisk, ägg är bra proteinkällor och animaliskt fett som smör, ister, talg och vispgrädde är de perfekta fetterna för oss människor.
Lycka till!
Vänligen
Björn
Björn Hammarskjöld

#11 - - Lasse Blomdahl:

Alla studier som redovisats har undersökt kolesterols inverkan på uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar. Ingen har undersökt insidan på kärlen, den håriga insidan som kallas glykokalyx. Är den frisk eller sjuk? Enligt min mening är det glykokalyx tillstånd som avgör om plaque ska kunna uppstå. Läs https://www.vaken.se/statiner-big-pharmas-storsaljare-bygger-pa-ofullstandig-forskning/

Svar: Stämmer. Glykocalyx skadas av glukos och fruktos genom sockers toxiska effekt att koppla sig till proteiner och därigenom sabotera proteiners funktion.Se på HbA1c där socker steriskt blockerar hemoglobinets syretransportförmåga.Fruktos 5-10 gånger mer toxiskt än glukos.
Björn Hammarskjöld

#12 - - Lasse Blomdahl:

Alla studier som redovisats har undersökt kolesterols inverkan på uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar. Ingen har undersökt insidan på kärlen, den håriga insidan som kallas glykokalyx. Är den frisk eller sjuk? Enligt min mening är det glykokalyx tillstånd som avgör om plaque ska kunna uppstå. Läs https://www.vaken.se/statiner-big-pharmas-storsaljare-bygger-pa-ofullstandig-forskning/