Vad göra Covid-19 Kortversion

Vad jag kan göra för att minska risken att smittas av mikroorganismer som SARS-CoV-2 och slippa sjukdomen Covid-19

Här är kortversionen. Nedan finns också länkar till de utvidgade artiklarna.

Det finns ett par publikationer från Japan där man ger bakgrunden till råden nedan.

Med Check in English No 16 (On line:March 28, 2020)
https://www.npojip.org/english/MedCheck/Med%20Check%20Tip-16-2020-03-28.pdf och

No No17 (On line:April 3, 2020)
https://www.npojip.org/english/MedCheck/Med%20Check%20Tip-17-2020-04-3.pdf

Läs dem gärna!

Ät riktig mat!

  1. Kosten är viktig. Ät en ketogen kost baserad på animalier, animaliskt fett och ovanjordsgrönsaker. Det behövs minst 0,5 g protein per kg kroppsvikt, det räcker för en nyföding som ska tredubbla sin vikt på ett år. För en vuxen räcker det med ungefär 2 hg kött, fisk och ägg per dag.
    Animaliskt fett som smör, grädde, ister, talg och späck innehåller samma typer av fetter som vi själva består av. Det behövs inte mer än omkring 2-3 hg animaliskt fett per dag för att få all energi som behövs. Med andra ord, ät riktig mat lagad från grunden. Kolhydrater och vegetabiliska oljor ingår inte i en ketogen kost.
  2. Ät Vitamin D3 minst 5 000 IE (125 µg) per dag för att upprätthålla minst 125 nmol/L i blodet. Vitamin D3 ingår som en viktig del i immunförsvaret så då gäller det att se till att jag har tillräckligt med vitamin D3 i blodet. Läs mer 
  3. Lägg dagligen till askorbinsyra 1-2 teskedar löst i vatten och 1/3 bikarbonat så blir det inte så surt. Primater saknar förmåga att bilda C-vitamin så vegetarianer som chimpanser i djurparker får minst 6 g askorbinsyra per dag. Vi människor behöver mer.
  4. Ät mer salt för at slippa högt blodtryck! Genom att äta mer salt normaliseras ett högt blodtryck och mängden ACE2, SARS-CoV-2s inträdesbiljett till cellen, minskar vilket minska sjukdomsrisken. Läs mer i nästa inlägg.
  5. Gå ut i naturen för motion, frisk luft och stresslindring för att upprätthålla humör, kondition och livsglädje.

Låt bli!

  1. Låt bli febernedsättande medel! Övre luftvägsvirus växer sämre i höga temperaturer
  2. Låt bli corticosteroider, kortisonpreparat! De har också immunförsvarssänkande effekt. Används kortisonpreparat tidigt i sjukdomsförloppet ökar dödligheten i sjukdomen. Det är visat i humanstudier och i djurförsök.
  3. Låt bli antivirala medel! Tamiflu och andra antiinfluensamedel minskar immunförsvaret. Det är visat i flera studier.
  4. Låt bli blodtryckssänkande mediciner! Mediciner som ACE inhibitorer och ARB (angiotensin II receptor blockerare) ökar produktionen av ett cellmembranbundet enzym, ACE2, som blockerar den blodtryckshöjande effekten av hormonet angiotensin II. Enzymet ACE2 används av SARS-CoV-2 som cellreceptor som virus använder som inkörsport för att infektera celler. ACE2-enzymer finns i hela kroppen inklusive njurarna. 25 % av alla svenskar använder blodtryckssänkande mediciner som kan ersättas med mera salt i maten som sänker blodtrycket och då kan man slippa bli infekterad. Läs mer här  
  5. Låt bli att sitta uppe långt in på natten! Sömnbrist kan vara en stor stressfaktor som minskar immunförsvaret. Men låt bli sömnmedel, de sänker också immunförsvaret.

OK, det här är vad vi ska låta bli.

Men det är bättre att veta vad man kan göra för att slippa smittas och slippa dö.

Då finns det fem saker från Japan som man kan göra.

 GÖR!

  1. Att använda munskydd är effektivt. Genom att bära munskydd så minskar jag min risk att bli smittad med 50 – 85 %. Välj en mjuk mask av textil eller papper, fibermaterial. Där torkar viruspartiklarna in och fastnar. Och möjligheten att jag skulle smitta andra i min tur minskar lika mycket.
  2. Munskydd hjälper dig att värma upp inandningsluften vilket minska virusets virulens, de vill ju ha lägre temperatur.
  3. Det finns enkla alternativ, en tygbit, en schal, en halsduk kan vara lika effektiv som munskydd. Man behöver inte ha smittskyddsdräkt.
  4. Varm dryck hjälper också. Så nu får du dricka kaffe, the, choklad och andra varma drycker. Det höjer temperaturen i luftvägarna och tillför mineraler. Virus gillar inte högre temperaturer. Drick varmt!
  5. Sov tillräckligt mycket och länge. En god sömn stärker immunförsvaret på grund av mindre stress.

Sedan är ordet för dagen:

LUSTOPTIMERING!

Gör allt du har lust till så länge du inte skadar någon annan inklusive dig själv. Pippi Långstrump är expert, det skulle aldrig falla henne in att knäskura köksgolvet, hon fann ett annat och mer lustfyllt sätt.

Björn Hammarskjöld
Assisterande professor i pediatrik vid Strömstad Akademi
Filosofie licentiat i biokemi
Molekylärbiolog

Virolog