Virtuell omskärelse
"Brottsbalken 3 kapitlet 5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393)
6 § Är brott som avses i 5 § att anse som grovt, döms för grov misshandel till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.
Är brottet att anse som synnerligen grovt, döms dock till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är synnerligen grovt ska särskilt beaktas om kroppsskadan är bestående eller om gärningen har orsakat synnerligt lidande eller om gärningsmannen har visat synnerlig hänsynslöshet. Lag (2010:370)."
Omskärelsen är ett medicinskt komplicerat, smärtsamt och allmänt hälsovådligt ingrepp som riskerar att traumatisera den lille gossen för resten av livet. En del dör till och med av detta medicinskt komplicerade, smärtsamma och allmänt hälsovådliga ingrepp. Dessutom är denna könsstympning en överlagd och planerad form av barnmisshandel där barnet de facto tar fysisk och psykisk skada. Barnmisshandel är förbjuden enligt svensk lag.
Det är visat redan för mer än 900 år sedan att den enda orsaken till omskärelse är prästerskapets önskan om sexuell kontroll över befolkningen.
Omskärelsen är i den meningen allt annat än en harmlös religiös och identitetsskapande ceremoni.
Vem ska kontrollera att en man är omskuren?
Ska det göras offentligt vid Bar Mitzva?
Eller ska det göras så fort två omskurna träffas ute på stan? Drar man ner byxorna på den man möter eller på sig själv?
I det normala sociala umgänget kan ingen kontrollera om en man är omskuren eller ej. Så ur denna synpunkt kan omskärelsen ej vara identitetsskapande.
Men det är ett identitetsskadande övergrepp på små försvarslösa barn.
Tack Richard Swartz för idén att det skulle vara ett virtuellt övergrepp att små kristna barn döps i vatten.
Då kan man på samma sätt göra en virtuell könsstympning i stället för en reell könsstympning. (Virtuell betyder bland annat skenbar)
Blöt den yttersta delen av förhuden i vatten på samma sätt som man inom kristendomen blöter den yttersta delen av huvudet i vatten vid dopet.
Problemet är löst och inga fler gossebarn behöver utsättas för en reell könsstympning med reell risk att barnet dör.
För övrigt anser jag att
Lag (1982:316) med förbud mot könsstympning av kvinnor
1 § Ingrepp i de kvinnliga yttre könsorganen i syfte att stympa dessa eller åstadkomma andra bestående förändringar av dem (könsstympning) får inte utföras, oavsett om samtycke har lämnats till ingreppet eller inte. Lag (1998:407).
skall ändras till följande lydelse:
Lag (1982:316) med förbud mot könsstympning av människor
1 § Ingrepp i de mänskliga yttre könsorganen i syfte att stympa dessa eller åstadkomma andra bestående förändringar av dem (könsstympning) får inte utföras, oavsett om samtycke har lämnats till ingreppet eller inte. Lag (1998:407).
Samtidigt ska Lag (2001:499) om omskärelse av pojkar upphävas.
Björn Hammarskjöld
F.d. överläkare i pediatrik
[email protected]