Livsmedelsverkets otänkbara generaldirektör nr 1

Jag har gjort det otänkbara. 

 Tjänsten som generaldirektör och chef till Livsmedelsverket utlystes av Näringsdepartementet i början av mars 2016 [1]. Inom ansökningstiden (senast 2016-03-21) inkom 16 ansökningar.  En inkom 1 april.

 Jag är en av 16 sökande till tjänsten.

 All information om vilka som har sökt och hela urvalsprocessen är hemligstämplad enligt lag. Allt är tillrättalagt för att ingen utom regeringskansliet ska få insyn.

 Den 19 augusti 2016 får jag ett brev från Regeringskansliet och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht där det framgår att

 

Angående din ansökan till tjänsten som generaldirektör och chef för

Livsmedelsverket

 Rekryteringen är nu avslutad. Vi hade många kvalificerade kandidater

och regeringen har fattat ett beslut om anställning.

 Vi tackar för det intresse du har visat denna befattning!

 

Med vänlig hälsning 

Sven-Erik Bucht

Landsbygdsminister”

 

Kul brev att få!

Det är intressant att det framgår bara att regeringen har fattat ett beslut om anställning.

Men vem som har fått befattningen, här saknas uppgift. Blev det mot all otänkbarhet trots allt jag?

Det hade varit artigt mot den nya generaldirektören samtidigt som de sökande hade fått besked vem som fått befattningen. 

Som det nu står så framgår det inte om jag fått befattningen eller inte. Det ska inte behöva vara oklart vem regeringen har utsett.

Utförlig och följbar motivering till beslutet saknas enligt kraven i 20 § förvaltningslagen liksom i artikel 41 2 c EU:s rättighetsstadga (EURS) som är svensk lag sedan 2009-12-01.

Alla myndighetsbeslut ska enligt lag motivera utförligt och fullständigt. Här har regeringen slarvat igen.

Då först börjar jag leta efter om regeringen gett ut ett pressmeddelande. Det visar sig att regeringen tillsätter t.f. generaldirektör Annica Sohlström som generaldirektör . Det var innehållet i ett pressmeddelande 2016-06-16 från regeringen med info [2].

Det var alldeles tyst i media trots pressmeddelandet. Litet besynnerligt att media var så tysta.

Jag frågar mig varför regeringen skickar ut ett brev som detta mer än fyra veckor efter beslutet.

Regeringen vet att myndigheter har tre veckor efter beslutsdatum att överklaga. Kan det vara att regeringen trodde att samma överklagandetid gäller enskilda? Ja, enskilda har tre veckor på sig att överklaga, precis som myndigheter. Det är dock en liten skillnad.

Överklagandetiden för enskilda gäller från den dag som den enskilde fått beslutet.

Så för mig gäller tre veckor efter det att jag fått landsbygdsministerns brev och hunnit läsa det.

Så det blev till att författa ett överklagande till regeringen.

Fortsättning följer i nästa inlägg i www.kostkunskap.blogg.se



#1 - - Göran:

Haha! Det ska bli kul att läsa fortsättningen.