Tre frågor som avslöjar din livsstil

Läkartidningen brukar publicera autoreferat där forskarna själva presenterar sina resultat. Nu senast har man publicerat

Sju frågor ger bra bild av livsstil och hjärt-kärlrisk”

Axel C Carlsson, med dr, Centrum för allmänmedicin

Per Wändell, professor, institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle; båda Karolinska institutet, Stockholm

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=19393

 

Man klagar helt rätt på att Socialstyrelsens livsstilsfrågeformulär är för komplicerat och tar för lång tid.

 

Så man föreslår en förenkling enligt nedan.

 

Fakta 1

Sju frågor som avslöjar din livsstil. 

 

  1. Är du icke-rökare?
  2. Dricker du mellan ett glas (öl/vin/4 cl sprit) i månaden och tre glas/dag?
  3. Tränar du så att du blir svettig en gång i veckan eller oftare (minst 30 min)?
  4. Äter du processat kött (korv, bacon, sylta) som huvudrätt mer sällan än en gång i veckan?
  5. Äter du fisk varje vecka?
  6. Äter du grönsaker varje dag?
  7. Äter du frukt varje dag?

 

Kul frågesport! Men ack så fel!

 

Rökningen är adekvat, liksom alkoholen men den frågan är felformulerad.

Träningsbiten är för stelbent, köttfrågan saknar vetenskaplig relevans liksom fiskfrågan. Grönsaker är nutritionsklena, cancerframkallande och frukten har för mycket kolhydrater.

 

Men varför har man inga frågor om kolhydratkällor? Och man verkar ha bortsett från kolhydraternas sedan årtusenden välkända roll som orsak till övervikts- och sockersjukeepidemierna genom att underlåta att fråga om kolhydratkonsumtionen! Det verkar som om man helt saknar grundläggande kunskaper inom områdena fysiologi, biokemi och hormonlära!

 

Mina svar med kommentarer är :

 

  1. ja, självklart röker jag inte.
  2. nej, jag dricker inte alkohol. Alltså måste jag svara nej på denna felformulerade fråga som tvingar mig att dricka alkohol.
  3. nej, jag blir inte svettig men jag mockar stall, slänger värmepellets, springer uppför trappor och annan aktivitet inklusive maxbelastning 3*30 sekunder, aktiviteten räcker för att hålla mig i god form.
  4. nej, men processat kött brukar innehålla nitrit som omvandlas via nitrat till NO och är allmänt uppiggande och nyttigt liksom nitratspray till hjärtpatienter. Inga animaliska produkter är skadliga för oss, vi är ju själva en animalisk varelse som innehåller allt som våra bytesdjur innehåller eller om det var tvärtom att våra bytesdjur innehåller allt vi behöver i form av protein, fett, mineraler och vitaminer.
  5. nej, men jag äter gärna fisk men inte efter schema från myndigheter. Men animaliskt fett, som består av knappt 50 % mättat fett, knappt 50 % enkelomättat fett (MUFA) och resten, omkring 5 % fleromättat fett (PUFA) innehåller tillräckligt med animaliskt PUFA. Eftersom jag slipper äta grönsaker och andra källor för omega-6 PUFA räcker den mängd PUFA jag får i mig via kött eller fisk med animaliskt fett.
  6. nej, jag äter inte grönsaker varje dag då grönsaker inte innehåller tillräckligt med protein, fett mineraler och vitaminer per 100 g. Äter gärna grönsaker som fröjd för ögat.
  7. nej, frukt innehåller för mycket fruktos och saknar på samma sätt som grönsaker tillräckligt med protein, fett mineraler och vitaminer per 100 g.

 

Jaha, det blev 1 poäng. Så jag löper mycket stor risk att dö i hjärtsjuka.

 

Men det är fel. Som person som äter en lågkolhydratkost, och inte röker eller dricker alkohol så blir jag mycket långlivad.

 

Frågorna är med andra ord felaktiga och synes vara ovaliderade gentemot fysiologi, biokemi och endokrinologi.

 

Jag vill ändra frågeformuläret efter mina kunskaper.

 

Fakta B

Tre frågor som avslöjar din livsstil. 

 

A. Är du ickerökare?

B. Äter du mindre än 100 g kolhydrater/socker varje dag?

C. Dricker du mindre än tre glas (öl/vin/4 cl sprit) per dag?

 

Här får jag full pott!

 

Och detta formulär är baserat på grundläggande kunskaper inom områdena fysiologi, biokemi och hormonlära! Dessutom är den mycket snabbt ifylld så att man kan ägna sig åt patienten och hennes vård.

 

Rökning är skadligt, det är ställt utom allt tvivel.

 

Kolhydrater är giftiga i större mängder än 100 g per dag, visat för flera tusen år sedan.

 

Alkohol i större mängder är också giftiga men små mängder alkohol kan ha en lugnande inverkan men missbruksrisken är stor.

 

Proteiner och fett från animaliska källor är helt ofarliga. Dessutom är de essentiella, livsnödvändiga.

 

Växter vill inte gärna bli uppätna så de har utvecklat gifter för att minska risken att bli uppäten.

 

Så det räcker med de tre frågorna A, B, C ovan för att här ta reda på om patienten har att förvänta sig en förtida död. Men vi kan aldrig förutsäga kvarvarande livslängden på en enskild individ utan bara på populationsnivå.

 

 

 Så använd mina tre enkla och snabba frågor i stället för pengagenererande fyllerifrågor från en statlig myndighet som helt verkar sakna grundläggande kunskaper inom områdena fysiologi, biokemi och hormonlära samt hur man tar hand om patienter, visar dem omtanke och respekt!

#1 - - Jessica:

Denna sida skulle jag ha hittat tidigare ! Har haft en lång diskussion med min mor om kolhydrater/fett, vilket som var bäst att äta. Orkade inte fortsätta diskussionen eftersom hon har fastnat i HCLF tänket, men jag tänker LCHF som det bästa för kroppen.