Ökade idrottsprestationer

Det kom en fråga på KiF

Vad ska man dricka vid Halvvättern om man äter LCHF?

Ät som vanligt med väldigt lite kolhydrater inför loppet. Glykogendepåerna är fulla i alla fall. Drick buljong, vatten och annat utan kolhydrater men gärna med en halv % salt (=1 tesked salt per liter vatten) för att kompensera saltförlusterna vid svettning.

Att Colting kör Train low compete high innebär att han synes sakna litet kunskap.

Mitokondrierna, våra energifabriker, går bara på ättiksyra (AcetylCoenzym A, AcCoA).

Vi har två källor till AcCoA, fett och kolhydrater. Protein bryts ned till kolhydrater.

Vilket har vi mest av ombord?

Vi har ungefär 0,5 kg kolhydrater och minst 10 kg fett.

Väljer vi fett som energikälla så har vi minst 40 gånger mer energi tillgängligt. Energiproduktionen är effektivare i fettväven än bland kolhydraterna bland annat beroende på den minst 20-faldigt större mängden fett än kolhydrater.

Så länge man går på fett som AcCoA-källa så finns det tillräckligt med AcCoA, den begränsande faktorn är syretransporten från luften via lungorna, blodet och hela vägen in i cellernas och in i mitokondrierna.

Ät kolhydrater så ställer de till kaos i kroppen på grund av kolhydraternas giftighet. 70 kg människa har lika många gram glukos i blodet som blodglukosvärdet i mmol/L anger. Så har man 5 mmol/L så har man 5 g glukos i blodet.

Äter man 5 g glukos så stiger blodglukosvärdet till 10 mmol/L, insulin kommer farandes och stänger av fettets produktion av AcCoA. Nu måste glukos brytas ned till AcCoA för att bli av med det giftiga sockret. Äter man mer kolhydrater stiger blodglukos i motsvarande grad men effekten bromsas av insulin. Kom ihåg att mer än 30-50 gram (=mmol/L) är en dödlig koncentration av glukos i blodet. Så kroppen gör allt för att normalisera blodglukosnivån som att minska upptaget, stoppa fettets produktion av AcCoA, öka upptaget i cellerna, bygga om överskottet av AcCoA till fett som måste lagras och mycket mer.

Allt detta försämrar kroppens förmåga att producera energi jämfört med fettförbränning, inte mycket men ändå. Dessutom tar sockret slut inom två timmar och man drabbas av ”gå in i väggen” och sedan tar det litet tid innan kroppen ställer om sig till fettförbränning igen och man kommer in i ”andra andningen” och orkar jobba igen.

Så för optimal effekt vid ansträngning, se till att man äter protein och fett med tillräckligt med salt och vätska. Hoppa över kolhydrater, de är bara giftiga.

Detta är baserat på gammal hederlig fysiologi, biokemi och endokrinologi. Den kunskap som alltför många verkar sakna idag.

 


Kommentera här: