Livsmedelsverkets enkät efter Skolverkets konferens

Jag var på Skolverkets konferens ”Så klarar din verksamhet nytt lagkrav på skolmaten!” om skolmat och skollagens implementering av Livsmedelsverkets kostråd den 28 november 2012. 

Det var ett rent propagandaparty för Livsmedelsverket. Se http://kostkunskap.blogg.se/2012/december/propagandaparty.html

Sedan kommer Livsmedelsverket med en enkät om Skolverkets konferens.

Det är besynnerligt att Skolverket ansvarar för en konferens som visar sig styras helt av Livsmedelsverket. Livsmedelsverket hälsar välkommen till en konferens anordnad av Skolverket, inte Skolverket.

Det är besynnerligt att Skolverket ansvarar en konferens som visar sig styras helt av Livsmedelsverket. Livsmedelsverket skickar ut en enkät efter en konferens anordnad av Skolverket, inte Skolverket.

Men här kommer mina svar på Skolverkets konferens som visar sig vara ett rent propagandaparty för Livsmedelsverket.


1. Vilken typ av organisation företräder du?
• Kommunal nämnd mm

2. Vilken är din befattning?
• Politiker i annan nämnd

3. Vilket helhetsbetyg ger du åt programinnehållet (föreläsare och budskap)
   Mycket bra
   Bra
• Mindre bra
   Dåligt
   Vet ej

4. Uppfyller eftermiddagen dina förväntningar?
   Ja, den överträffade mina förväntningar
   Ja, jag fick det jag förväntade mig
   Nej, jag hade förväntat mig mer
• Nej, den uppfyllde inte alls mina förväntningar
   Vet ej

5. Det viktigaste jag har tagit med mig från seminariet
Det viktigaste jag har tagit med mig från seminariet är att Livsmedelsverket fortsätter att propagera för kostråd som är underkända ur vetenskaplig synpunkt av SBU i maj 2010.

I och med att SBU skrev att "Vetenskapen bakom kostråden är synnerligen bräcklig" så får legitimerad vårdpersonal endast rekommendera kost enligt Patientsäkerhetslagens 6 kapitel 1 § och därmed endast enligt Socialstyrelsens beslut av den 16 januari 2008.

Att rekommendera Livsmedelsverkets kost är alltså olagligt för legitimerad personal enligt Patientsäkerhetslagens 6 kapitel 1 §.

Att Livsmedelsverket inte kan definiera uttrycket "Näringsriktig" eller "Näringsriktig måltid" är utomordentligt graverande för Livsmedelsverket.

Med tanke på att NNR5 dessutom att i stor utsträckning kommer att ändra sina kostråd efter remissomgången på grund av undermålig dokumentation så är det utomordentligt allvarligt att Livsmedelsverket fortsätter att propagadaföra de gamla kostråden som SBU har underkänt för mer än två och ett halvt år sedan.


6. Var det något du önskat höra mer om?

Jag vill höra mera om Socialstyrelsens lågkolhydratkost, den enda kost som medicinskt legitimerad personal får rekommendera.

Jag ställer med glädje upp som konsult åt Livsmedelsverket enär jag kan mer än tillräckligt angående nutrition, både SLVs och Socialstyrelsens varianter samt dessutom är synnerligen kunnig inom nutrition, fysiologi, biokemi och endokrinologi.


7. Har du övriga synpunkter på arrangemanget och innehållet?

Det är beklagligt att Livsmedelsverket och Skolverket så ensidigt och propagandistiskt ger ut propaganda om Livsmedelsverkets av SBU underkända kost utan att med minsta knyst berätta att all fysiologi, biokemi, endokrinologi samt nutritionslära talar för att en Socialstyrelsens lågkolhydratkost är den kost våra barn och även vi bör äta.

Jag ställer gärna upp som föreläsare hos er nästa gång


8. Har du tips eller önskemål på hur våra organisationer kan stödja en fortsatt utveckling av svenska skolmåltider?

Det finns utmärkta möjligheter att utveckla och förbilliga skolmåltiderna genom att laga gamla svenska husmanskosten med mycket smör och grädde, hoppa över allt spannmål och minska på grönsakerna. Ser man ur fysiologisk synpunkt så ska man ersätta kolhydraterna i kosten (dyra per 100 kcal, paprika kostar mer än 20 SEK/100 kcal). Fett är billigt och energitätt och mättande och essentiellt, kostar mindre än 85 öre/100 kcal (smör kostar 75 öre/100 kcal, vispgrädde 85 öre/100 kcal). Till och med potatis är dyrare än smör och vispgrädde per 100 kcal

Gamla franska köket är lika bra och lika gott. Även här är man sparsam med kolhydraterna. Och det finns hur många gamla recept som helst tillgängliga på nätet och i gamla kokböcker.

Militärkökens kokböcker är också en guldgruva att ösa ur.