Ät mera kött och rädda planeten!

Veganernas intåg på kostarenan genom att införa Köttfri måndag kan förstöra våra barn. Utan kött får man bristsymtom förr eller senare. Det brukar ta omkring 20 år innan alla bristsjukdomarna kommer. 

Vegetabilier innehåller bara bråkdelar av vitaminer och mineraler jämfört med kött. Protein i vegetabilier saknar en del aminosyror i tillräcklig mängd. Fettet i vegetabilier är undermåligt jämfört med animaliskt fett. 

Och Världsnaturfonden, WWF, hävdar ”Naturbeteskött – bra för naturen, miljön och klimatet!”  

http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129747-naturbetesktt-intro

Energisnålt  

http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129758-naturbetesktt-miljn

Att äta naturbeteskött är ett bra sätt att spara energi! Det går åt mindre energi att producera naturbeteskött än annat nötkött. Att producera kött med hjälp av kraftfoder, vilket är det vanliga sättet numera, kräver 5–8 gånger mer energi. För 1 kg naturbeteskött går det inte åt mer energi än att odla 1 kg bönor.” 

OK, låt oss då jämföra bönor och nötkött i form av entrecôte. 
Bondbönor, gröna, kokta vs entrecote enligt Livsmedelsverkets databas: 
Bönor innehåller 67 kcal/hg medan 
Entrecôte innehåller 165 kcal/hg. 

Låt oss då först omvandla hur många hg det går på 100 kcal. Då behövs det 1,5 hg bönor som kan jämföras med 0,6 hg entrecôte, båda innehåller 100 kcal. 

Om nu 1 kg bönor kräver lika mycket energi som 1 kg entrecôte så behövs det 1,5/0,6=2,5 gånger mer energi för att göra 100 kcal bönor jämfört med att göra 100 kcal entrecôte. 

Köttet är alltså 2,5 gånger mer klimatsmart än vegetabilier. På köpet fås ett hållbart jordbruk. 

Räknar man på mängden protein i stället så behöver en 70 kg människa högst 0,5 g animaliskt protein per kg eller omkring 200 g kött, fisk per dag.

Bönor innehåller mindre än hälften så mycket vegetabiliskt protein per 100 g jämfört med kött. Dessutom saknar vegetabiliskt protein en del livsnödvändiga aminosyror varför man måste äta 2-4 gånger mer protein för att (nästan) tillgodose det livsnödvändiga behovet av aminosyror.

Med andra ord går det åt mer än 4-8 gånger mer bönor än kött. 

Så det behövs alltså mycket mer än fyra gånger mer energi att äta vegetabiliska bönor än att äta riktigt animaliskt kött.

Äter man andra grönsaker med mindre mängd protein och energi än bönor så krävs det ännu mycket mer energi

Sedan tillkommer ett annat problem med vegetabilier, de kräver mer konstgödsel (=fossilt bränsle) medan korna är självgående gräsätare med automatgödselfunktion. Korna kan återställa våra jordbruksmarker medan vegetabilierna förstör jorden de odlas på.

Läs också denna info från 2008:

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/01/14/minska-metanutslappen-at-mer-lokalt-kott/

 

Slutsatsen blir: Ät mera kött och rädda planeten!

Kommentarer:

1 Marianns LCHF :

skriven

Får jag ställa en fråga. Jag undrar över det vegetabiliska proteinet, jag önskar hålla ner proteinandelen då det visat sig att jag överäter protein/kött om jag då inte vill överstiga 60 per dag och jag lägger till ex broccoli då pinnar värdet iväg till 67 och över. Detta är väl en milimeterfråga, men OM min viktnedgång ska komma igång tror jag att jag måste ner till 60 eller mindre gram om dagen.
Så detta vegetabiliska protein, kan man strunta i det helt (en kategori för sig), eller bör man väga in det i proteinet?
mvh Mariann

Svar: 100 g broccoli innehåller 3,5 g protein om du fryser eller kokar broccolin. Råa grönsaker kan man i stort bortse ifrån, cellulosacellväggarna spärrar in allt protein.
Björn Hammarskjöld

Kommentera här: