Kolhydratkriget i MåBra

Det är alltid lika roloigt att läsa om kolhydratkriget.
Nu har MåBra tagit upp kriget i en artikel
http://mabra.com/kolhydratkriget-vi-synar-lchf-dieten/comment-page-2/#comment-4310

 

Så jag kunde inte låta bli att skriva en liten kommentar.

 

Varför talas det inget om kolhydraternas giftighet? Jag har vid 70 kg ett blodsocker på 5 mmol/L och därmed finns de 5 gram glukos i hela min blodvolym om 5,6 L. (kollräkna själv)

 

Äter jag 5 gram glukos eller stärkelse (polymeriserat glukos) och det tas upp omedelbart så höjs mitt blodsocker till 10 mmol/L, insulinet kommer farandes för att normalisera mitt blodsocker och omvandlar en del av det extra sockret till fett samtidigt som fettförbränningen minskas och kolhydratförbränningen ökas.

 

Stiger mitt blodsocker över 30-50 mmol/L (=>30-50 g glukos) så dör jag i akut glukosförgiftning.

 

Sedan vill myndigheter som Livsmedelsverket och Socialstyrelsen att jag ska äta en extrem högkolhydratkost med 480 g glukos om dagen. Det är tio gånger den dödliga dosen av glukos varje dag.

 

Tack mitt underbara insulin som hjälper mig att överleva varje dags dödliga glukos/kolhydratutmaning rekommenderad av papegojor till dietister.

 

Så för att inte köra slut på min insulinproduktion i onödan väljer jag att äta en fysiologisk lågkolhydratskost med mindre kolhydrater och mer animaliskt fett liknande den som beskrevs av Carl von Linné för 279 år sedan i hans Lappländska resa.

Björn Hammarskjöld